Na een jaar afwezigheid door Corona konden we langzamerhand weer een meerdaagse fietssponsortocht organiseren.
We mochten het rondje Brabant, wat eigenlijk in 2020 zou worden georganiseerd,
nu begin september 2021 fietsen. Woensdagochtend 1 september was het zover.
Ditmaal in Hoogerheide werd om 09:00 uur bij het Gemeentehuis Woensdrecht het “startschot” gegeven aan de eerste 15 fietsende deelnemers die meedoen aan deze vierdaagse sponsortocht richting Schaijk.
Het is hiermee de vaste verblijfplaats, vakantiepark De Heidebloem, tijdens dit evenement.
Er is op dat moment al veel geld opgehaald door de deelnemers zelf en het zal alleen maar meer groeien de dagen erna.
Tijdens de vijf dagen fietsen we vier dagen en één dag hebben we voor ons zelf.
Op de heenweg naar Schaijk zijn we net buiten Sprundel op een heel mooie locatie, tevens eerste koffiepauze, bij Martijn Kerstens z’n ouders.
Een mooi authentieke platteland boerderij. Dat deed mij gelijk denken aan een Drents riet gedekte boerderij.
Met een hele mooie tuin waarbij een sierboog haag.
De terras was vrolijk aangekleed met pompoenen wat ook een beetje hoort bij de naderende herfst.
Verder zijn we ten zuiden van Breda langs het Mastbos richting Dorst, het naastgelegen dorp ten oosten van Breda, gegaan.
Het mooie van deze tocht was dat je steeds buiten de grote plaatsen kon fietsen om de drukte te vermijden.
Deze route ging over het algemeen veel door poldergebied. In Schaijk weer juist veel bosgebied. Kortom een mooi stukje Brabant van west naar oost.

De volgende dag 2 september zijn we na een stevig ontbijt begonnen met de tweede rit van zo’n 140 kilometer.
We gingen nog verder oostwaarts richting de grens met Duitsland. De eerst grote plaats is Grave.
Na de oversteek over de Maas kwamen we in Gelderland. Een mooie lange stuk over de dijk langs de Maas tot aan Heumen.
Vervolgens deden we het meest noordelijke punt van Limburg aan in het plaatsje Molenhoek.
Daar begon het klimwerk richting het zuidelijke deel van Nijmegen.
Een mooi lichte heuvellandschap rondom Berg en Dal. Na de eerste pauze kregen we de Zevenheuvelenweg voor de kiezen naar Groesbeek.
In Groesbeek zelf is het ook nog best wel klimmen. Na al het klimwerk werd het weer wat vlakker naar Milsbeek en Gennep in de provincie Limburg. Regelmatig moesten wede Maas oversteken. Dezerivier meandert nogal op de grens Limburg-Brabant en Brabant-Gelderland.
Ik vond het oostelijke deel van deze route best wel interessant.
Na de tweede pauze in Sint-Hubert waarbij de doorgaande weg aldaar deels open lag wegens wegwerkzaamheden,
moesten we nog het westelijke deel rondom Schaijk fietsen. Deze route was een meer open vlakte, ook vanwege de uiterwaarden van de Maas.
Het weer was eindelijk eens zonnig na een lange periode wisselvalligheid. Vrijdag 3 september was een dag om voor jezelf in te delen.
Er waren vier mensen die hetzelfde rondje van donderdag nogmaals gingen fietsen minus het westelijk deel rondom Schaijk, dus zo’n 100 kilometer.
Tevens ging een aantal mensen op een ontspannen avontuur zoals paintball. Op deze dag was het ook mooi weer,
zeker in de avonduren voor de grote BBQ. In de middag zijn de overige deelnemers ook gearriveerd.

Zaterdagmorgen 4 september was het lang bewolkt en fris.
De eerste officiële rit voor alle fietsende deelnemers naar het zuidelijke deel rondom Schaijk.
Het waren in het eerste deel naar De Rips lange rechttoe en rechtaan stukken waarvan delen met zeer ruig asfalt op de fietspaden.
Dus er werd flink door gereden door de snelle groep.
Zo snel dat er een klein groepje van TC Tube heeft besloten om een kortere versie te gaan rijden.
Tegen twee uur in de middag kwam eindelijk de zon weer terug en werd het eindelijk weer wat warmer na zo’n frisse ochtend.
Helaas had één deelnemer twee keer een lekke band. Eerst bij de derde stop in Helmond en daarna nog een keer.
In de avonduren hebben we met z’n allen meegedaan aan een quiz waar we aan de tand werden gevoeld voor enige muziek-en filmkennis.
Bij één familie was deze kennis wel zeer aanwezig. Op zondag 05 september de laatste fietsdag richting Bergen op Zoom.
Het bosrijke deel van Brabant ten zuiden van Tilburg en Breda. Dit vond ik één van de mooiste routes van deze fietsweek.
Tevens was dit voor mij ook de eerste keer dat ik Brabant op z’n geheel per fiets heb ontdekt.
Na mijn eigen Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg is Brabant op zich een zeer gevarieerde fietsprovincie.
Met in het noorden het poldergebied en waterwegen en in het zuiden het bosrijke gebied wat mij zeer aanspreekt om wat vaker te gaan fietsen en zeker te ontdekken.

Uiteindelijk hebben we met z’n allen een super record verbroken wat donaties betreft, ruim €19.000,-.
En op één locatie overnachten vond ik op zich heel prettig en ik denk de mensen van het facilitaire team het ook prettig hebben ervaren dat alles vanuit één plaats is georganiseerd. Hierbij wil ik iedereen bedanken voor een enerverende week die we met elkaar weer hebben mogen beleven na een jaar afwezigheid en dat we volgend jaar weer een fantastische week mogen beleven.